Cara Mudah Ubati Ruam Kaligata

By Huwaida - Februari 18, 2018

Ruam kaligata adalah ruam kemerahan pada kulit yang timbul akibat alergi, memiliki ukuran dan bentuk bermacam-macam, halus dan seringkali gatal. Ruam ini dapat hilang tanpa sebarang ubatan yang serius. Akan tetapi, ruam ini perlu dirawat supaya penghidapnya tidak  menggaru dengan kasar dan menyebabkan tempat ruam berkenaan menjadi lebih teruk. 

Untuk entry kali ini, saya akan kongsikan bagaimana saudari Hafiza Zamri menangani masalah berkenaan. 


Assalamualaikum.

Saya Nurhafizah ibu kepada dua cahaya mata dan kini seorang surirumah .Saya ingin konsikan pengalaman anak saya Afia Hani Sofia ketika mengalami ruam kaligata yang selalu terjadi pada kanak-kanak atau orang dewasa secara tidak sedar .

Seperti yang kite tahu ruam kaligata ini terjadi dari banyak faktor iaitu pemakanan, keadaan sekeliling cuaca, habuk bantal katil dan sebagainya. Namun persekitaran tempat tidur juga sangat menjadi motif utama terjadinya ruam kaligata.

Ini lah yang terjadinya pada anak saya yang kedua Afia Hani Sumayyah baru-baru ini. Saya menyedarinya ia terjadi apabila Hani kerap menggaru di bahagian peha beliau selepas dari bangun tidur dan sebelum itu peha beliau hanya ada bintik-bintik merah seperti nyamuk gigit tetapi semakin merah dan bintik sebelum ini menjadi lebih besar seperti peta-peta dunia.

Saya sangat risaukannya kerana takut mungkin beliau alergik makanan kerana Hani menyusu badan sepenuhnya tetapi bila diimbas kembali tiada pemakanan saya yang akan membuatkan beliau alergik kerana ini baru terjadi setelah beliau berusia 9 bulan. Saya beranggapan habuk di katil yang menyebabkan Hani begitu.

Oleh kerana ruam semakin besar dan Hani semakin berasa tidak selesa saya nekad untuk mencuba Herbal Blend Shaklee dan menyapu di keseluruhan kawasan merah dan gatal. Selepas beberapa ketika Hani tidak lagi menggaru dan selepas beberapa jam ruam kaligata tersebut telah hilang dan keadaan kulit peha Hani tiada lagi kemerahan dan pulih seperti biasa. 

Alhamdulillah syukur pada Allah dan terima kasih Shaklee. 

Mungkin ruam kaligata hanya lah perkara biasa pada masyarakat kita akan tetapi bila ia terjadi pada bayi atau kanak- kanak mereka tidak lah seperti orang dewasa yang tahu mencari ikhtiar bagi membantu diri meredakan kegatalan dan kemerahan sendiri, hanya mampu menangis atau menggaru sahaja dan mungkin juga menggaru sehingga berdarah. Mereka juga akan berasa tidak selesa dan mudah meragam. 

Oleh itu saya sebagai ibu sangat-sangat menyarankan ibu bapa diluar sana memiliki krim Herbal Blend ini sebagai membantu mengurangkan kegatalan dan kemerahan apabila ianya terjadi kerana ruam kaligata boleh terjadi pada semua orang.

Jadikanlah Herbal Blend ini sebagai salah satu 'first Aid' anda dirumah.  Satu keluarga satu Herba Blend.
Hadapi masalah yang sama? Anda boleh terus menghubungi saya untuk maklumat lanjut tentang produk:
Huwaida (ID 1185048)
FB: Huwaida Abdul Azis
No Tel: 01116019649  

  • Share:

You Might Also Like

0 ulasan