Malas Eskalator Kegagalan

By Huwaida - Mac 25, 2018


Termotivasi sebenarnya bila terbaca perkongsian dari iReach. Dan rasa nak kongsi pulak dengan orang lain supaya ada juga yang termotivasi. Kali ini tentang malas eskalator kegagalan. Memang lumrah orang malas suka sangat berputus asa. Haha, lawak tak ayat tu. Bukan suka berputus asa, cepat berputus asa la. Lepas tu bagi selonggok alasan.

Jadi, baca ni apa yang admin iReach tulis tentang usaha tangga kejayaan:
Susah nak elak perasaan cemburu bila ternampak orang yang pakai BMW. Perasaan cemburu itu terkadang melebih-lebih, hingga buat kita on denial mode "dia takpe lah...." atau "aku lain....".
.
Tapi percayalah, disebalik senyuman orang berjaya ada seribu satu kisah duka. Kisah pengorbanan mereka yang kita pun kadang-kadang tak sangka "eh, dulu dia lebih kurang macam aku saja". Bezanya, mereka merebut peluang di depan mata dan berusaha mengalahkan orang gila. 
.
Tatkala kita beristirehat bersama keluarga di hujung minggu, mereka senyap-senyap menuntut ilmu dan berguru.
.
Tatkala kita terus beralasan "tapi aku malu", mereka tolak tepi ego sendiri, redah muka tembok dan abaikan saja kata-kata si pengutuk.
.
Tatkala kita asyik penat seharian bekerja, mereka terus bersengkang mata demi menggapai impian hidup bersama yang tercinta.
.
Hakikatnya, tiada jalan pintas menuju kejayaan. Yang ada cuma tangga curam. Tangga yang terpaksa kita gagahi agar tak terjerumus ke perangkap hidup yang suram. Sebab itu kata orang,
"Usaha Tangga Kejayaan" tapi "Malas Escalator Kegagalan"

  • Share:

You Might Also Like

0 ulasan