Minda Positif, Buat Kita Lebih Produktif

By Huwaida - Februari 20, 2018



Adat berniaga, kita perlu berhadapan dengan macam-macam benda. Daripada haters yang cuma tahu nak tabur fitnah saja kerjanya, hinggalah kepada pesaing yang cuma tahu bersaing dengan cara yang tidak sihat saja.

Kalau prinsip yang kita perjuangkan tidak cukup kukuh, atau tidak benar-benar percaya pada prinsip yang kita tetapkan sendiri, boleh jadi, kita tergolong dalam golongan 90% yang gagal berniaga 3 tahun pertama.

Bagaimana nak harungi semua ini?

Salah satunya, kita perlu berfikiran positif. Sentiasa positif tak kira apa pun perkara negatif yang datang. Bagaimana nak kekal positif? Sentiasa lihat sesuatu dari sudut yang positif saja. Sebagai contoh:

1) Mungkin ada haters fitnah kita macam-macam. Kenapa fitnah? Sebab tuduhan yang mereka lontarkan tidak berasas (rujuk sini nak tahu beza haters & kritikan membina http://bit.ly/2qeFUbr). Bila lihat dari sudut positif, secara tak langsung kisah viral haters tersebut buat kita dapat promosi percuma. Dan sebab asas kita betul, lambat laun orang tahu kebaikan kita. 

Sebab tu ada orang kata "bad marketing is better than no marketing at all".

2) Mungkin sales kedai kita agak slow sebab orang membeli secara online. Sakit jugalah bila jualan tak dapat menampung kos sewa kedai kita tu tadi. Dari sudut yang positif, itu petanda untuk kita usahakan promosi secara online. Lagipun, pemasaran online buat lebih ramai yang tahu akan kewujudan kedai & produk yang kita jual. Daripada customer setempat, tak pasal-pasal dapat customer sampai ke luar negara. Siapa yang untung?

Jadi, semuanya tentang cara kita lihat sesuatu. 

Tatkala orang lain nampak ianya satu masalah, kita yang berfikiran positif akan lihat benda yang sama sebagai peluang. Tatkala orang lain tengok ia sesuatu yang membebankan, kita yang positif akan nampak ianya sesuatu yang mengujakan! Situasi/Benda yang sama, tapi sudut pandang berbeza.

Bila kita lihat sesuatu dari aspek yang positif, baru mudah untuk kita usahakan sesuatu yang lebih produktif. Daripada meroyan tentang "orang yang buat bisnes online ni menindas peniaga yg ada kedai", lebih baik kita mulakan pemasaran Internet untuk terus kembangkan perniagan.

Hanya bila usahakan sesuatu yang produktif secara konsisten, kejayaan pasti dalam genggaman. Dan, hanya bila kita ada minda yang positif, baru mudah untuk usahakan sesuatu yang produktif.

Sekian, motivasi pagi yang saya kongsikan dari iReach.

  • Share:

You Might Also Like

0 ulasan